شاید تاکنون نام بزرگترین شهر کلوخی دنیا را نشنیده باشید.
شهری در بیابان لوت که ساختمانهای بلندش در 40 کیلومتری شمال شرقی شهداد و در مساحت 11 هزار کیلومتر مربع (به عرض متوسط 80 کیلومتر و طول متوسط 145کیلومتر) خویش را در قاب چشمانت میخکوب میکنند.
کلوت را پایتخت کویر لوت میدانند. شاهکاری است از باد، خاک و آب.
کلوت های ایران بزرگترین عارضه دنیاست و چنان تو را مسحور خود میکند که ناخودآگاه هیچ پایی برای برگشتن نداری.
آنجا هیچ گیاهی نمیروید و اساساً هیچ موجود زندهای وجود ندارد.
در شهر کلوت ها حتی باکتریها حق حیات ندارند. آنجا شهری پر از ساختمانهای کوتاه و بلند است.
اگر مایلید درباره شهر افسانه ای کلوت بزرگترین شهر کلوخی دنیا بیشتر بدانید، ادامه مقاله را از دست ندهید.
گردشگری تخصص ما و مشاوره سفر رسالت ماست.
کلوت در 25 کیلومتری کویر شهداد، در حاشیه غربی کویر لوت، در شهر کرمان قرار دارد.
که قدمتش به 20 هزار سال میرسد و یکی از زیباترین جاذبههای استان کرمان محسوب میشود.
شهر کلوتها یا شهر ارواح از دور به شهری بزرگ با ساختمانهای کوتاه و بلند میماند که شاید وحشتی زیبا را در دل هر رهگذری به تصویر بکشد.
و از معدود سازههای بینظیر طبیعت است که انسان در ساخت آن دستی ندارد.
و با وزش باد و بارش باران بر کوههای شنی، شکلهای مسحور کنندهای ایجاد شده، که با وجود فرسایش دائمی همچنان در حال تغییر و تحول است.
شهر افسانه ای کلوت
شهداد تا کرمان صد کیلومتر، و تا شهر افسانهای «کلوتها» 40 کیلومتر فاصله دارد.
این منطقه در بین زمین شناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است.
همین خشکی کویر ممکن است گردشگران را از اروپای سبز به ایران بکشاند. شهداد کنونی به شکل مثلثی است که رأس آن به طرف دره «کناران» و قاعده آن به سمت شرق در حوزه تکاب قرار گرفته است و به کلوتهای موازی حاشیه لوت منتهی میشود.
این منطقه در ارتفاع 430 متری از سطح دریا قرار دارد.
از سمت شرق فاصله آن تا دشت لوت حدود 30 کیلومتر و مشرف به جلگهای است به نام تکاب که بخش اصلی خبیص را تشکیل میدهد.
آب دایمی شهداد از رودخانه «درختنگان» تأمین میشود.
این رودخانه از ارتفاعات «هینامان» سرچشمه میگیرد.
و از راه دره درختنگان عبور میکند.
در مدخل تنگه «چهار فرسخ»، به طرف شمال منحرف میشود.
سپس از طریق آبادی ابراهیمآباد به سوی لوت جریان مییابد.
آب این رودخانه در زمستان فراوان و در تابستان کم میشود.
در تنگه چهار فرسخ، شعبهای از رودخانه درختنگان جدا شده و مستقیم رو به شرق، به طرف شهداد، جاری است.
شهر افسانه ای کلوت
دمای این نقطه از کویر در تابستان به 100 درجه سانتیگراد نیز میرسد.
که هیچ حیات نباتی و حیوانی را در آن ممکن نمیسازد.
و به اعتقاد بعضی از بیابانشناسان، گرمترین نقطه کره زمین محسوب میشود.
شهر افسانه ای کلوت
در دل این شهر منطقهای عجیبتر به نام گندم بریان وجود دارد.
که سطح آن پوشیده از گدازههای آتشفشانی سیاه رنگ است.
و حرارت خورشید را بیشتر از حد معمول جذب میکند.
کافی است در این شهر کمی خیال پردازی کنید تا هر آنچه میخواهید را در اشکال کلونها جلوی چشمان خود ببینید.
نم باران اگر بر تن خشک کویر ببارد، خاکهای تل شده گرد سنگی را بر هم استوار کرده و سازهای را به وجود آورده که گویی بنایی خشتی از تمدنی متعلق به ما قبل تاریخ است.
رقص و موج شنها در کوچه و دالانهای کلوتها از یک طرف و سرابهای زیبا دراین شهر افسانهای تخیل انسان را به اوج میرساند.
و شاید از معدود سازههای بی نظیر طبیعت باشند که انسان در ساخت آنها هیچ تاثیری نداشته و به دلیل وجود فرسایش دائمی همچنان در حال تغییر و تحول هستند.
شهر افسانه ای کلوت
گودترین نقطه ایران با 56 متر ارتفاع از سطح دریا در این کلوتها قرار دارد.
کلوتهای شهداد یک عارضه طبیعی، بکر، زیبا و دیدنی میباشند.
که در اثر عوامل فرسایش طی سالیان دراز شکل گرفته و یک شهر افسانهای را در دل دشت لوت بنا کرده.
که با گذر از دل این شهر کلوخی به رغم زیباییهای بکر طبیعی، وحشتی زیبا را در نگاه و دل هر رهگذری به تصویر میکشد.
شهر افسانه ای کلوت
برای دیدن این شهر افسانهای میتوانید از رزرو هتل های کرمان در مسافرسلام بهره ببرید.
هتل آفتاب واقع در خیابان آیت الله غفاری اصفهان میباشد.
این هتل یک ستاره در سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرده است.
هتل آفتاب اصفهان در منطقه ویژه واقع در شمال اصفهان و در کنار آستان مقدس حضرت زینب واقع شده است.
همچنین یکی از هتلهای تمیز و نوساز اصفهان محسوب میشود.
هتل آفتاب اصفهان در 4 طبقه بنا شده و دارای 23 باب اتاق میباشد.
اتاقهای این هتل بزرگ و دلبازند و چشماندازی رو به حرم حضرت زینب، بنت موسی ابن جعفر دارند.
همچنین اتاقهای بزرگ و نورگیر این هتل از امکاناتی مثل میزناهارخوری، مبلمان و اینترنت نیز برخوردارند.
صبحانه در این هتل به صورت رایگان سرو میشود.
درست است که هتل آفتاب اصفهان با کمی فاصله از مرکز شهر قرار گرفته، ولی دسترسی خوبی به جاهای دیدنی شهر دارد.
از هتل تا میدان نقش جهان، 20 دقیقه با ماشین فاصله است و 10 دقیقه بعد هم به مسجد جامع اصفهان خواهید رسید.
همچنین رستوران و کافی شاپ بام هتل با چشم انداز زیبای حرم مطهر، در فضای مطلوب و دلنشین آماده میزبانی از میهمانان و شهروندان محترم می باشد.
پیشنهاد میکنم اگر به اصفهان سفر کردید حتماً برای اقامت و رزرو هتل به این هتل نوساز فکر کنید.
برای اقامت در هتل آفتاب دسترسیها به چه اندازه برایتان مهم است؟
یکی از مهمترین موضوعاتی که هتل آفتاب را متمایز کرده است دسترسی آسان به اماکن گردشگری نظیر میدان نقش جهان، پل خواجو و باغ گلها که در فاصله 13 کیلومتری هتل آفتاب اصفهان است نیز، میباشد.
این هتل با اماکنی همچون شهرک سلامت، فدک سنتر و میدان جامع دارای دسترسی راحتی میباشد.
قابل توجه مهمانان گرامی هتل در بخش ورودی دارای تعدادی پله میباشد.
هتل آفتاب اصفهان با پرسنلی مجرب و آموزش دیده با افتخار آماده میزبانی از شما میهمانان گرامی میباشد.
افرادی که در هتل آفتاب اصفهان اقامت داشتهاند به مواردی همچون:پاکیزگی هتل و اتاقها، عملکرد کارکنان، امکانات، کیفیت غذا، آرامش و راحتی، موقعیت و دسترسی، ارزش هتل نسبت به قیمت، امتیاز 4.2 را از 5 دادهاند.
مسافر سلام همیشه هتلهایی را پیشنهاد میدهد که بیشترین میزان رضایت مسافر را جلب کرده باشد.
بر همین اساس هتل آفتاب اصفهان را با خیالی راحت انجام دهید و از اقامت خود لذت ببرید.
حضرت علی (ع) امام اول تمام شیعیان و پسر عمو و داماد حضرت محمد است.
این امام رؤوف در شب 21 ماه رمضان بر اثر ضربه شمشیر به شهادت رسید.
مسافر سلام در مقاله ضربت خوردن حضرت علی (ع) ، چگونگی ضربت خوردن این امام معصوم را به شما معرفی میکند.
گردشگری تخصص ما و مشاوره سفر رسالت ماست.
حضرت علی (ع) فرزند عموی پیغمبر اکرم (ص)، ابوطالب شیخ بنی هاشم بود که در روز جمعه 13 رجب در خانه خدا متولد شدند.
هنگام شهادت سن حضرت علی (ع) 63 سال و مدت امامت ایشان نزدیک به 30 سال و دوران خلافت ظاهری ایشان نیز در حدود پنج سال بود.
حضرت علی (ع) بنا به روایات ده سال پیش از بعثت متولد شد.
و بعد از شش سال بدلیل قحطی که در مکه و اطراف آن رخ داد، بنا به در خواست پیامبر اکرم (ص) از خانه پدری به خانه پسرعموی خود یعنی پیغمبر اکرم رفت.
پیامبر اکرم از او سرپرستی نمود و ایشان را بزرگ کرد.
و پس از بعثت نیز تا زمانی که زنده بود از آن حضرت حمایت کرد و شر کفار عرب و خاصه قریش را از او دفع کرد.
ضربت خوردن حضرت علی (ع)
پس از چند سال وقتی پیامبر اکرم به نبوت رسید و برای اولین بار در غار حرا وحی آسمانی به وی رسید.
هنگامی که از غار رهسپار خانه خود شد و ماجرا را تعریف کرد، علی (ع) به آن حضرت ایمان آورد.
و بار دیگر در مجلسی که پیامبر اکرم (ص) خویشاوندان نزدیک خود را جمع کرده بود و به دین خدا دعوت نمود فرمود:
نخستین کسی از شما که دعوت مرا بپذیرد، خلیفه و وصی و وزیر من خواهد بود.
در آن لحظه تنها کسی که از جای خود برخواست و ایمان آورد حضرت علی (ع) بود.
پیامبر اکرم ایمان او را پذیرفت و وعده های خود را درباره او امضا کرد.
از این جهت حضرت علی (ع) نخستین کسی است که به دین اسلام ایمان آورد و همچنین اولین کسی است که هیچگاه غیر از خدای یگانه را نپرستید.
شهادت حضرت علی
شهادت حضرت علی علیه السّلام، یکی از بزرگترین و تلخ ترین حوادث تاریخ مسلمانان است که در راه تغییر مسیر اسلام روی داده بود.
با شهادت حضرت علی، دین اسلام تنها نگهبان دلسوز و یگانه حامی واقعی خود را از دست داد.
و مسلمانان از برکت وجود پیشوایی محبوب، امامی عالم، زمامداری عادل، رهبری رؤوف و مهربان محروم شدند و موجی از بلاها و فتنه ها آن ها را احاطه کرد.
ضربت خوردن حضرت علی (ع)
برای رزرو هتل روی لینک ضمیمه شده کلیک کنید.
داستان ضربت خوردن حضرت علی (ع)
عبدالرحمن بن ملجم مرادی، از گروه خوارج و از آن سه نفری بود که در مکه معظمه باهم پیمان بستند که شخصیت موثر در جامعه اسلامی، یعنی حضرت علی (ع) را به قتل برسانند.
ضربت خوردن حضرت علی (ع)
حضرت علی (ع) در شب نوزدهم ماه رمضان، مهمان دخترش بود.
ایشان در آن شب حالت عجیبی داشتند و دخترش را به شگفتی در آورد.
حضرت علی در آن شب بیدار بود و از خانه بیرون میرفت و رو به آسمان می فرمود:
به خدا سوگند، دروغ نمیگویم، این همان شبی است که وعده شهادت به من دادهاند.
هنگام نماز صبح آن حضرت وارد مسجد کوفه شد و همگان را برای ادای نماز صبح بیدار کرد.
در این میان عبدالرحمن بن ملجم مرادی را نیز بیدار نمود و خواندن نماز صبح را به او گوش زد کرد.
زمانی که حضرت علی (ع) وارد محراب مسجد شد و مشغول خواندن نماز شد.
هنگامی که سر از سجده اول برداشت، شبیث بن بجره با شمشیر بران بر حضرت هجوم آورد.
اما شمشیرش به طاق محراب اصابت کرد.
پس از او عبدالرحمن بن ملجم مرادی، شمشیر خود را بر فرق نازنین حضرت فرود آورد و سر مبارک ایشان را شکافت.
در همان هنگام حضرت علی (ع) در محراب مسجد افتاد و فرمود:
بسم الله و بالله و علی ملّه رسول الله، فزت و ربّ الکعبه: به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم.
پس از این اتفاق برخی از نمازگزاران مسجد کوفه در پی شبیب و ابن ملجم رفتند تا آنها را بیایند.
و برخی در اطراف حضرت علی (ع) گرد آمدند و گریه می کرند و به سر و صورت می زدند.
در آن هنگام که خون از سر و صورت حضرت علی جاری بود فرمودند:
هذا ما وعدنا الله و رسوله: این همان وعده ای است که خداوند و رسولش به من داده اند.
بنا به روایتی، در زمان ضربت زدن عبدالرحمن بن ملجم بر سر حضرت علی (ع)، زمین به لرزه در آمد و آسمان ها و دریاها متزلزل شدند.
و خروش فرشتگان آسمان بلند شد و باد سیاهی وزید و جهان را تیره و تاریک ساخت.
جبرئیل امین در میان آسمان و زمین ندا داد و همگان ندایش را شنیدند.
وی می گفت: تهدمت و الله ارکان الهدی، و انطمست أعلام التّقی، و انفصمت العروه الوثقی، قُتل ابن عمّ المصطفی، قُتل الوصیّ المجتبی، قُتل علیّ المرتضی، قَتَله أشقی الْأشقیاء:
سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست.
و ستاره های دانش نبوت تاریک و نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد.
بدین گونه پیشوایی شایسته، امامی عادل، خلیفهای حق جو، حاکمی دلسوز و یتیم نواز، کاملترین انسان برگزیده خدا و جانشین بر حق محمد مصطفی(ص)، به دست شقیترین و تیره بختترین انسان روی زمین، یعنی ابن ملجم مرادی ملعون، از پای درآمد.
و به سوی ابدیت و لقاء الله و هم نشینی با پیامبران الهی و رسول خدا(ص) رهسپار گردید و امت را از وجود شریف خویش محروم نمود.
حضرت علی دو روز پس از ضربت خوردن، در 21 ماه رمضان به شهادت رسیدند.
ضربت خوردن حضرت علی (ع)
برگزاری مراسم شب های قدر در مشهد
شب قدر امسال با وجود ویروس کرونا با سال های قبل تفاوتهایی دارد.
تا به امروز به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی مراکز مذهبی و مساجد بسته بوده است.
اما امروز با توجه به اهمیت برگزاری این شب ها، با رعایت موارد زیر امکانی برای برگزاری دعا و نیایش در نظر گرفته شده است.
ضربت خوردن حضرت علی (ع)
ضربت خوردن حضرت علی (ع)
سخن آخر
اگر در این ایام تعطیلات قصد سفر به مشهد را دارید، میتوانید با مراجعه به سایت مسافر سلام بهترین و نزدیکترین هتل ها به حرم امام رضا را انتخاب کنید.
فقط این نکته را در نظر داشته باشید که بدلیل تعطیلی و شلوغی باید هرچه سریع تر نسبت به انتخاب هتل خود اقدام کنید.
رزرو هتل خود را به مسافر سلام بسپارید و دیگر دغدغه اقامتگاه را در سفرهای خود نداشته باشید.
شما عزیزان می توانید در مقالات مشابه مانند شب قدر چه شبی است؟ و فضیلت شب قدر، مطالبی مرتبط با شب ضربت خوردن حضرت علی مطالعه کنید.
ضربت خوردن حضرت علی (ع)
ایستادن در میدان نقش جهان اصفهان برای هر ایرانی مایه فخر و مباهات است.
یک میدان پر از تاریخ که گوشه گوشهاش آراسته به هنر ایرانی است و عشقی وصف ناپذیر تمام آن را در بر گرفته است.
فرقی نمیکند در این میدان وسیع با چشم انداز زیبا و تماما ایرانی عازم کدام ضلع این میدان شوید.
به هر کجا که قدم بگذارید درایت، علم، ذوق و هنر ایرانی را با تک تک سلول هایتان حس خواهید کرد.
این بار اما از میان تمام زیباییهای تاریخی میدان نقش جهان یک راست عازم عمارت عالی قاپو اصفهان میشویم.
عمارت عالی قاپو اصفهان ساختمانی است که در ضلع غربی میدان نقش جهان،روبروی مسجد شیخ لطف الله شهر اصفهان قرار گرفته است.
اصل این بنا در دوره شاه عباس اول احداث شد.
و در دوره جانشینانش تعمیراتی در آن انجام شده که این ساختمان دارای 5 طبقه است و هر طبقه تزئینات مخصوصی دارد.
عالی قاپو مرکب از دوکلمه «عالی» و «قاپو» می باشد که معنای آن دو باهم «سردربلند» یا «درگاه بلند» است.
مرحله اول
در این مرحله ساخت بنا تنها به عنوان ورودی سایر بناها و مجموعه کاخ های سلطنتی است.
مرحله دوم
در این مرحله،اضافه کردن طبقات فوقانی بدلیل افزایش جمعیت شهر و گسترش پایتخت و با اهمیت جلوه دادن مقر حکومتی احداث شد.
طبقات سوم،چهارم و نیم طبقه پنجم نیز در این مرحله اضافه گردید.
عمارت عالی قاپو اصفهان
مرحله سوم
با اضافه کردن آخرین طبقه ساختمان برجی شکل کاخ معروف به سالن موسیقی تکمیل شد.
مرحله چهارم
در این مرحله یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول کاخ اضافه شد.
مرحله پنجم
18 ستون به ایوان اضافه شد.
مرحله قبل بعلاوه ایجاد پله های شاهی و ساخت و تکمیل سیستم آبرسانی بنا جهت انتقال آب به طبقات به خصوص حوض مسی ایوان.
بنای عالی قاپو به عنوان یک بنای تشریفاتی زیبا و خوش ساخت، دستاوردی از هنر معماری دوران صفویه می باشد.
بعداز دوره صفویه خسارات جبران ناپذیری به تزیینات بنا وارد شده اما هنوز شاهکار هایی از گچبری ها و نقاشی های عهد صفویه را در بر دارد.
کاخ عالی قاپو یا همان عمارت عالی قاپو که در عهد صفویه به نامهای دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه نیز خوانده میشده است.
عمارت عالی قاپو اصفهان بین سالهای 971 تا 977 خورشیدی،
بعد از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول،
در اواخر قرن دهم هجری شمسی،
به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی ساخته شد.
عمارت عالی قاپو اصفهان نمونه منحصر به فردی از معماری کاخهای عهد صفوی است.
که شاه صفوی، سفیران و شخصیتهای عالیقدر را در این کاخ به حضور میپذیرفت.
این عمارت طی 5 مرحله معماری و در زمان جانشینان شاه عباس، به خصوص شاه عباس دوم و شاه سلیمان، بین 70 تا 100 سال ادامه و تکمیل یافت.
بنای عالی قاپو با ارتفاعی حدود 36 متر تا کف بازار، بلندترین عمارت چند طبقه تا چند دهه اخیر در شهر اصفهان بوده است.
این کاخ به دلیل اضافات و الحاقات معماری در هر سو، نمایی متفاوت دارد.
به گونهای که از جلو بنا از میدان نقش جهان 2 طبقه
از پشت ساختمان 5 طبقه
از طرفین بنا 3 طبقه و با احتساب طبقه همکف به عنوان اولین طبقه، در کل 6 طبقه است.
عمارت عالی قاپو اصفهان
این بنای چند منظوره برای شاه اهمیت زیادی داشته است.
چرا که محلی برای دیدارها، جلسات و بازدیدهای مهم خارجی و داخلی بوده است.
همچنین شاه عباس و درباریان وقت برگزاری مسابقات اسب سواری و چوگان اینجا مینشستن و بازی را تماشا می کردند.
نکته جالب اینکه در این محل حوضی قدیمی ازجنس مس وسنگ توسط شیخ بهایی ساخته شده.
که با دم و بازدم هوا پر از آب میشده و به انعکاس تصویر سقف چوبی عالی قاپو و به خنکی هوا در زیر این سقف چوبی کمک میکرده.
ولی در حال حاضر به علت فرسودگی، بی استفاده مانده است.
همه چیز از زمانی آغاز میشود که شاه عباس کبیر، پادشاه مقتدر صفویه، اصفهان را به قزوین برای پایتختی مناسبتر میبیند.
و بساط پایتختی حکومت قدرتمندش را به اصفهان منتقل میکند.
کاخها و درباری با شکوه در اصفهان ساخته می شود.
و دورتا دور میدان نقش جهان بازار، مساجد و مدرسه ساخته میشود.
و پایتختی قدرتمند و وسیع شکل میگیرد.
که بنابر اعتراف جهانگردان آن روزها آنقدر بزرگ و مجهز بود که کمتر پایتختی در جهان به گرد پایش میرسید.
اما این دربار و کاخ پادشاهی نیازمند یک ورودی شکوهمند بود که شایسته دم و دستگاه صفوی باشد.
آن هم در روزهایی که عثمانیها که رقیب و دشمنی قدرتمند برای ایران بودند، کاخها و عمارتهای بسیار باشکوهی را علم کرده بودند.
عمارت عالی قاپو اصفهان در ضلع غربی میدان نقش جهان است.
همچنین روبروی مسجد شاهی شیخ لطف الله درست همان چیزی بود که شاه عباس مد نظر داشت.
در وجه تسمیه عالی قاپو دو نظریه مشهور وجود دارد.
اول اینکه شاه عباس کبیر به سبب ارادتی که به امام اول شیعیان داشته است دربی نقرهای را پیشکش حرم شریف کرده.
و درب سابق را برای تبرک دستگاه حکومتش به اصفهان منتقل کرده و در محل ورودی کاخ ها در میدان نقش جهان نصب میکند.
در این نظریه عالی در واقع همان علی و قاپو در زبان ترکی به معنای در است و عالی قاپو اشاره به در علی دارد.
اما در نظریه دوم “عالی” به معنای بلند و رفیع و قاپو به معنای در است.
و این ترکیب معنای درگاه بلند را میرساند که برگرفته از ورودیهای باشکوه دربار عثمانی است.
که به هنگام ورود به دربار پادشاهی باید با حالت تعظیم و کمی خمیده وارد کاخهای سلطنتی شوید.
که نشانگر اقتدار و شکوه و کرنش در برابر این دستگاه حکومتی است.
عمارت عالی قاپو اصفهان
اصفهان شهر تماشاییهای ایران است.
این نصف جهان، دیدنیهای بسیاری را در خود جای داده است.
بناهایی تاریخی که هر کدام داستان جالبی را در پس خود دارند.
شاهکارهای دیدنی در این شهر کم نداریم.
با این وجود یکی از چشم نوازترین آنها بدون شک مسجد شیخ لطف الله اصفهان در میدان نقش جهان است.
مسجد شیخ لطف الله اصفهان یکی از مساجد شناخته شده و تاریخی شهر اصفهان و مجموعه تاریخی میدان نقش جهان است.
این مسجد یکی از شاهکارهای معماری و کاشی کاری قرن یازده هجری می باشد.
که به دستور شاه عباس اول و بوسیله استاد محمد رضا اصفهانی در دوران صفوی و در مدت 18 سال ساخته شده است.
مسجد شیخ لطف الله اصفهان دقیقا روبروی عمارت عالی قاپو قرار دارد.
که کاشیکاریهای خاص و حوض وسطش منعکس کننده تصویر مسجد و عالی قاپو میباشد.
دلیل ساخت این مسجد، ارادتی بود که شاه عباس اول به «شیخ لطف اله جبل عاملی» داشت.
چیزی که در مورد این مسجد جالب و عجیب است، وجود نداشتن صحن و مناره در مسجد میباشد.
که باعث شده تا کاشیکاریهای زیبا و استادانه، فضای مسجد را به گنبد مربوط کند.
یکی دیگر از نکات جالب در مورد این مسجد این است که یک راه زیر زمینی برای ملاقات شاه با شیخ لطف اله و برعکس بین کاخ عالی قاپو و مسجد وجود داشته است.
که در حال حاضر به دلایل نامعلوم بسته شده.
جلوی این بنا فضای بزرگی قرار دارد که برای استراحت مناسب میباشد.
بازار عتیقه فروشها و فروشگاههای مخصوص سوغات و ادویه خاص اصفهان در نزدیکی این مسجد قرار دارند.
این مسجد یکی از زیباترین مساجد دوره صفویه به حساب میآید که در ابتدا به منظور اجرا مراسم مذهبی خانواده و وابستگان شاه بنا شده بود.
اما بعدها به دلیل اینکه برای شیخ لطف الله، بزرگترین شخصیت مذهبی آن زمان، احترام زیادی قائل بودند، به نام وی نامگذاری و برای نماز گزاری او اختصاص داده شد.
محراب این مسجد با مقرنس های بسیار دلپذیر و کاشی کاری معرق تزیین شده.
دو لوح درون محراب وجود دارد.
در اطراف این محراب کتیبه هایی وجود دارد که به خط علیرضا عباسی و در تاریخ 1012 هجری قمری است و خطاط دیگری به نام باقر،دیده می شود.
بر روی این کتیبه ها روایاتی از پیامبر و امام ششم شیعیان، امام جعفر صادق نقل شده است.
همچنین بر کتیبه های ضلع های شرقی و غربی اشعاری به چشم می خورد که سراینده آنها شیخ بهایی بوده است.
دیوارهای مسجد شیخ لطف الله به منظور تحمل سنگینی و فشار گنبد قطور ساخته شده اند.
به طوری که قطر آنها در قسمت پنجرههای یک متر و هفتاد سانتیمتر و در قسمتهای اصلی به بیش از دو متر هم میرسد.
درون ساختمان و تزئینهای اژدرهای سردر و جلوخان و همچنین سکوهای اطراف سردر، مرمرهای مرغوبی به کار رفته است.
و بقیه قسمت های جلوخان و سردر با کاشی های خشتی معرق و الوان تزئین شده است.
معماری مسجد شیخ لطف الله به نحوی زیباست که گفته میشود این اثری ورای دست بشر و عاری از هرگونه ضعف با تناسب بی نظیر اندازه ها بوده است.
تزئینات کاشی کاری و نحوه ساخت آن مسئلهای نیست که بتوان به راحتی آن را پشت سر گذاشت و بی توجه بماند.
بلکه در طول همه این سال ها افراد زیادی بوده که معماری آن را مورد بررسی قرار داده اند.
گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در طی زمان از این بنا خاطرهها و عکسها به ثبت رسانیدهاند.
و به عنوان یادگاری از عظمت و زیبایی اصفهان در ذهن خود این بنا را نگه داشته اند.
این مسجد مکانی برای تحسین هنرمندان دخیل در ساخت آن محسوب میشود.
کسی نیست که از دیدن آن با همه شکوهش به وجد نیاید.
معماری این مسجد در نوع خود بینظیرترین در تمام دنیاست.
و هنر دست محمد رضا اصفهانی است.
ایشان، پسر حسین بنا اصفهانی، از معماران مشهور آن زمان است.
استفاده از نور طبیعی در ساخت مسجد و ترکیب رنگهای بسیار زیبا در کنار نقش و نگارهای گیاهان و غیره هارمونی بی همتا را بوجود آورده است.
که همه اینها در کنار استفاده از کاشیهای معرق، تکمیل شده است.
دیوارهای صحن مسجد به واسطه گل و بوتههایی تزئین شده که این گل و بوتهها آبی رنگ میباشند.
زاویههای فوقانی این دیوارها از طرح گل و بوتهای متفاوت با بقیه آن تشکیل شدهاند و همین تنوعها در عین تناسب است که دل انسان را از زیبایی میرباید.
داخل گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان نیز معماری خاصی داراست.
چنانچه در آن ستارههای بسیار بزرگ با رنگ زرد طلایی دیده میشود که با طرحهای درهم پیچده شکل داده شده است.
اما ناگفته نماند که کاشی کاریهای مسجد شیخ لطف الله از نوع کاشی کاری معرق بوده که از جمله ظریفترین سبک کاشی کاری میباشد.
درون مسجد شیخ لطف الله در اطراف گنبد آن سوراخهایی در قطر گنبد ایجاد نمودهاند که باعث روشنایی ویژه مسجد شده.
روشنایی و محیطی خاص که هیجان و آرامش را توأم با هم به بازدیدکننده آن میبخشند.
از جمله زیباترین بخش گنبد مسجد شیخ لطف الله میتوان به طاووسی طراحی شده در مرکز داخلی آن اشاره نمود.
چنانچه با وارد شدن نور از طاق بالای درب ورودی مسجد پرهای این طاووس کامل میشوند.
اما بدون شک زیباترین بخش مسجد شیخ لطف الله اصفهان را میتوان گنبد آن دانست.
گنبدی مدور که از معماری ایرانی بهره برده است و با نقشهای اسلیمی باشکوه تزیین شده است.
علاوه بر این، کاشیهای معرق بی نهایت زیبایی در داخل و بیرون گنبد استفاده شده است.
که همه اینها شگفتی این گنبد را چندین برابر کرده است.
از شگفتیهای دیگر معماری این گنبد، تغییر رنگ آن در زمانهای مختلف روز است.
طوریکه که صبحها خاکی رنگ، در ظهر صورتی و در غروب خاکستری رنگ میشود.
ارتفاع این گنبد از سطح زمین 32 متر است.