فارس، استانی است که بزرگترین آثار تاریخی ایران را در خود جای داده است.
هر چند که بیشتر گردشگران به امید بازدید از تخت جمشید و آرامگاه شاعران به این شهر سفر می کنند، ام باید گفت گذشته از شهرهای این استان، روستاهای آن نیز بخشی از تاریخ ایران را در دل خود جای داده است.
یکی از همین روستاهای تاریخی استان فارس، روستای بند امیر میباشد.
بند امیر شیراز ، سدی است که در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده است.
بند امیر که به پل – بند امیر معروف است، یکی از آثار تاریخی شهر شیراز میباشد.
این بند بیش از 1000 سال قدمت دارد.
بند امیر شیراز بر روی رودخانه خروشان کر احداث شده است که در نزدیکی روستای تاریخی بند امیر و در 43 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است.
این بند تاریخی دارای 75 متر طول و 9 متر ارتفاع بوده و از آثار تاریخی به جا مانده از زمان آل بویه میباشد.
اما برخی ساخت این پل را به زمان ساسانیان نسبت می دهند.
در حالی که برخی متون تاریخی ساخت آن را در دوران آل بویه تایید میکنند.
عرض بند نیز به گونهایی بوده است که دو سوار، پهلو به پهلوی هم میتوانستند از روی آن عبور کنند.
این بند سبب کنترل جریان رودخانه خروشان کر میشده است.
بالا آوردن سطح آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی از دلایل اصلی ساختن این بند یا سد بوده است.
در دو طرف این بند در سمت چپ و راست رودخانه دو کانال انحرافی بود که میتوانست آب کل رودخانه کر را انتقال دهد.
برای حل مشکل سرریز آب نیز سرریزهایی در طول بند تعبیه شده بود.
همچنین بسیاری از روستاهای اطراف با این بند، آب مورد نیاز خود را تامین میکردند.
13 دهانه با طاق ضربی نیز در مجموعه بند امیر شیراز ایجاد شده است.
نام بند امیر از نام امیر عضدالدوله دیلمی گرفته شده است.
که بنا به روایت مشهور، در حدود سال 365 به ساخت آن فرمان داد.
اما بر اساس روایتی دیگر شخصی به نام امیر، به فرمان عضدالدوله آن را ساخته است.
مقدسی، معاصر عضدالدوله، بند امیر را از «عجایب فارس» شمرده است.
بند امیر ظاهراً تا قرن یازدهم وضع مناسبی داشته است.
تا جایی که شوشتری به نقل از علامه دورانی در رساله عرض لشکر، از آن به عنوان کوهی در میان جزیره و دریایی در میان بحری یاد کرده است.
تامس مور، شاعر ایرلندی، در یکی از اشعار خود، مناظر اطراف این بند و زیباییهای آن را ستوده است، اما کلودیوس ریچ در 1237 آن را ویران وصف کرده است.
مصالح اصلی تشکیل دهنده این بند، سنگهای تراش خورده است که با ملات ماسه و سیمان مستحکم شده است.
ساخت بند به گونهایی بوده که ابزار فولادی نمیتوانسته آن را خراش دهد و یا آسیبی به آن وارد کند.
مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و وجود مرقد مطهر امام رضا (علیه السلام) روزانه گردشگران زیادی به این شهر سفر میکنند.
از این رو هتلهای زیادی برای رفاه حال این عزیزان در نظر گرفته شده است.
ولی قیمت بعضی از هتلها با توجه به موقعیت مکانیشان بیشتر است.
از این رو برای سفر به مشهد بهتر است زمان مناسب برای رزرو هتل مشهد را بدانیم.
حال سوال اینجاست چه زمانی برای رزرو هتل های مشهد مناسب است؟
پاسخ این سوال بسیار واضح است. “ایام غیرپیک”
حال اینکه ایام پیک و غیرپیک شامل چه بازههای زمانی میشود را در مقاله چه زمانی برای رزرو هتل های مشهد مناسب و به صرفه است؟ مطالعه خواهید کرد.
پیشنهاد میکنم لینکهای داخلی این مطلب را حتماً مطالعه کنید.
چرا که گنجاندن تمامی مطالب مربوط به بهترین و بهصرفهترین ایام رزرو هتل مشهد در یک مقاله امکانپذیر نخواهد بود.
مقالات کمکی در این مطلب، میتوانند راهنمای بسیار خوبی برای شما خوانندگان عزیز باشند.
در ادامه مطلب همراهتان هستیم.
گردشگری تخصص ما و مشاوره سفر رسالت ماست.
چه زمانی برای رزرو هتل های مشهد مناسب است ؟
بیشتر مردم سفرهای خود را برای فصل تابستان برنامهریزی میکنند.
زیرا در این فصل مدارس تعطیل است و مردم دیگر نگران آب و هوا نیستند.
در این زمان مشهد بسیار شلوغ میشود و مورد استقبال بسیاری قرار میگیرد.
با توجه به این موارد، من سفر به مشهد در فصل تابستان را به شما پیشنهاد نمیکنم.
چون نه به راحتی میتوانید زیارت کنید و نه میتوانید هتل یا هتل آپارتمان مناسب پیدا کنید.
توجه داشته باشید برای رزرو هتل های مشهد در فصل تابستان باید حداقل 2 هفته قبل از موعد سفرتان، هتل مورد نظرتان را رزرو کنید.
بدون شک در تعطیلات نوروز شهرهایی که جذب گردشگر بالایی دارند، مانند: مشهد، اصفهان، شیراز و غیره بسیار شلوغ میشوند.
به همین دلیل اگر به دنبال زمان مناسب برای رزرو هتل مشهد هستید، به هیچ عنوان در ایام نوروز راهی مشهد نشوید.
در این ایام به قدری این شهر شلوغ میشود که چندین میلیون نفر به جمعیت آن افزوده میشود.
مسلم است که برای رزرو هتل های مشهد در ایام نوروز، میبایست از ابتدا اسفندماه، نسبت به رزرو هتل مورد نظرتان اقدام نمایید.
پیشنهاد میکنم لیست هتل های مشهد برای پیش رزرو نوروز 99 را برای سفر به مشهد در ایام نوروز مطالعه نمایید.
از اسم این ایام مشخص است، شهادت امام رضا.
پس خیلی واضح است که در این ایام مشهد شلوغ میشود.
زیرا مردم از سرتاسر دنیا به واسطه ارادتی که به ائمه دارند، در این ایام به مشهد میآیند تا به سوگواری بپردازند.
در این ایام علاوه بر هتل های مشهد و هتل آپارتمانها، کاروانسراها هم لبریز از مسافر میشوند.
به عنوان یک شهروند مشهدی، به نظر من این ایام جزء شلوغترین روزهای مشهد است.
اگر شما هم تجربه دیگری از ایام پیک و شلوغی مشهد دارید، آن را با ما و خوانندگان عزیز این مطلب به اشتراک بگذارید. چه زمانی برای رزرو هتل های مشهد
شیراز شهر شعر و ادب است.
همچنین عطر بهار نارنج آن در ذهن همگان باقی میماند.
این شهر زیبا مملوئ از جاذبه های تاریخی و طبیعی است.
جاذبههایی که این شهر را به یکی از پر گردشگرترین شهرهای ایران تبدیل کرده اند.
در میان جاذبههای این شهر بناهای تاریخی جایگاه مهمی دارند.
بناهایی که تماشای معماری آن ها یکی از شیرینترین بخش سفرتان به شیراز است.
یکی از این جاذبههای این شهر، خانههای آن است.
یکی از خانههایی که قدمت آن به دوره قاجار برمیگردد، خانه زینت الملوک است که گردشگران زیادی از آن دیدن میکنند.
خانه زینت الملک شیراز یکی از آثار دوره قاجار است.
ساخت این خانه در سال 1290 هجری قمری توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال 1302 به اتمام رسید.
در ضلع غربی نارنجستان قوام، عمارتی زیبا وجود دارد.
که بدلیل سکونت خانم زینت الملک قوامی، دختر قوام الملک چهارم، به این نام معروف میباشد.
این عمارت که با فاصله یک کوچه با خانه قوام قرار گرفته، توسط یک راه زیرزمینی با آن در ارتباط است، که در حقیقت اندرونی خانه قوام و محل رفت و آمد محارم بود.
در ورودی خانه زینت الملک معرق کاری شده و با عبور از هشتی، یک راهرو با زاویه شمال شرقی به حیاط راه دارد.
در حیاط دو باغچه زیبا و حوض بزرگ و کوچک دیده میشود.
در اطراف حیاط 20 اتاق وجود دارد که به یکدیگر راه دارند.
خانه زینت الملک شیراز
ساختمان غربی این بنا دارای تالار شاه نشین آینه کاری و گچ بری همراه با تصاویر اروپایی میباشد.
سقف اکثر اتاقهای این خانه چوبی است.
که در سقف این اتاقها تصاویری از حیوانات، پرندگان و گل و گیاه روی آنها به چشم میخورد.
ساختمان خانه زینت الملک دارای زیرزمین بسیار وسیع و گستردهایی است که امروزه از آن به عنوان نگارخانه استفاده میشود.
زیر زمین این خانه سرتاسر بنا را پوشانده و به شکل بسیار زیبایی آجر کاری شده است.
از این قسمت از خانه برای نگهداری مواد خوراکی و دیگر وسایل استفاده میشد.
که در زمان بانو زینت الملک از این جایگاه برای کمک به بینوایان و تهی دستان و امور خیریه ویژه بانوان سود برده میشده.
به دلیل همین رفتارهای نیکو و محبت آمیز بانو زینت الملک، این خانه پس از درگذشت وی، خانه زینت الملک نامگذاری میشود.
خانه زینت الملک شیراز
یکی دیگر از جذابیتهای این خانه پنجرههای ارسی با شیشههای رنگی است.
که تابش آفتاب بر روی آن ها انعکاس زیبای نور را بر روی در و دیوارها میاندازد و فضایی جذاب را میآفریند.
در ساختمان غربی بنا، تالار شاه نشین به چشم میخورد که به آینه کاری و گچ بری مزین شده است.
در واقع، یکی از جذابترین بخشهای این خانه تالار اصلی آن است.
که دیوارهایی آینه کاری و نقاشی شده دارد و در ضلع غربی بنا قرار گرفته است.
در قسمتهایی از تالار اصلی و اتاقها نقاشیهایی طراحی شده که برای خلق آنها از ترکیبی از هنر ایرانی و اروپایی استفاده شده است.
اما با این حال سبک ایرانی خود را به بهترین شکل حفظ کرده اند.
خانه زینت الملک شیراز
این اثر در تاریخ 10 آذر ماه سال 1354 با شماره ثبت 938 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
حمام هایی که اجداد ما میرفتند، تفاوت بسیاری با حمامهای امروزی خانههایمان دارند.
آن ها علاوه بر شستن تن و رویشان، در این حمامها با دیگر افراد ارتباط بر قرار میکردند، گپ میزدند و حتی خدمات مشت و مال دریافت میکردند!
حمام های ستنی ایران از لحاظ معماری نیز از مهمترین بناهای تاریخی کشور هستند.
این حمامها بعد از گذشت سالیانی دراز هنوز هم شکوه و صلابت خود را حفظ کردهاند.
حمام وکیل شیراز
یکی از این حمامها در شیراز، حمام وکیل است.
این حمام در گذرگاه عمومی نزدیک به راسته بازار وکیل شیراز و در مجاورت مسجد وکیل شیراز قرار گرفته است.
حمام وکیل شیراز به دستور کریم خان زند، به عنوان حمامی عمومی در مرکز شهر شیراز ساخته شد.
در حال حاضر حمام وکیل شیراز به عنوان موزهی گرمابهی وکیل در دسترس عموم قرار دارد.
حمام وکیل شیراز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در قدیم، حمام را تنها به عنوان مکانی برای شستشو در نظر نمیگرفتند، بلکه از حمام برای انجام مراسمی همچون جشن مراسم آشنایی، خواستگاری دختران دمبخت، جشن حمام زایمان، مراسم سنتی حنابندان استفاده می شده است.
امروزه از اینگونه رسوم هیچ اثری به چشم نمیخورد و موجب تغییر در معماری و نوع ساخت حمامهای امروزی شده است.
متاسفانه حمام وکیل شیراز توسط حاکمان گذشته، از وضعیت اصلی خود خارج شده بود و در سال 1351 هجری قمری ادارهی باستان شناسی، حمام وکیل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
حمام وکیل شیراز، نمونه بارزی از پیشرفت معماری در دوران زندیه است.
این حمام به دستور کریم خان زند، در مرکز شهر شیراز و به عنوان حمامی عمومی ساخته شد.
شهرت این بنا به زیبایی هنر بکار رفته توسط معماران و سازندگان آن است،
مساحت حمام وکیل شیراز حدود 11 هزار متر مربع و 8660 متر زیربنا می باشد.
این حمام وسیع با 120 متر طول و 80 متر توسط معماران توانمند زندیه ساخته شده است.
همچنین از پیشرفتهترین اصول معماری زمان خود بهرهمند است.
اصول معماری آنها به گونهایی بوده است که شخص به محض ورود خود، احساس آرامش میکرده است.
دمای هیچ قسمت حمام سرد یا گرم نبوده است.
همچنین هر کسی با توجه به شغل و مرتبهاش در این حمام جایگاه ویژهای داشته است.
ورودی حمام وکیل شیراز کوچک بوده و با شیبی ملایم به هشتی ورودی متصل میشود.
معماران سطح هشتی ورودی را نسبت به سطح زمین، پایینتر درنظر گرفته و ورودی به رختکن را به صورت زاویهدار تعبیه کردهاند.
این نوع طراحی، به منظور جلوگیری از ورود سرما به داخل و خروج گرما به خارج از حمام بوده است.
سقف حمام وکیل شیراز به شکل یک هشت ضلعی منظم ساخته شده و دیوارها و سقف آن با نقوش آهکبری پوشیده شده است.
اما امروزه نقشهای آهکی تخریب شده اند.
در اطراف سقف، هشت ستون یکپارچه سنگی قرار گرفته است.
جنس تمام ستونها از سنگ گندمک گوگرددار است و مقرنس گچی روی آنها قرار گرفته است.
اصلیترین بخشهای کالبدی و فضایی حمام ایرانی شامل بینه، میان دَر و گرمخانه هستند.
گرمخانه بر اساس طب سنتی – ایرانی و اسلامی طراحی شده است.
هر بخش به گونهایی ساخته شده است که سه فضای متفاوت از نظر دما (سرد، گرم و معتدل) را ایجاد کنند.
دالانهایی کم عرض و باریک در زیر گرمخانهی سنگ فرش شده تعبیه شدهاند.
هوای گرم و بخار آب در این دالان ها جریان می یابد و باعث گرم شدن کف حمام میشود.
در بخش جنوبی گرمخانه، خزینهای برای گرم کردن آب با دو دیگ بزرگ قرار گرفته است.
در دو قسمت محوطه گرمخانه حمام وکیل، دو شاهنشین و در دو قسمت خزینه، دو حاکمنشین تعبیه شده است.
در بخش میانی حاکمنشین، حوضی از سنگ مرمر است.
در گرمخانه حمام وکیل شیراز، دلاکها کارهایی مانند دندان کشیدن، کشیسه، حجامت، مشت و مال و لنک کشیدن انجام میدادند.
سرچشمه آب حمام وکیل شیراز، آب رکن آباد بوده که به وسیله قناتها به حمام منتقل میشده است.
آب به وسیله آتش در طبقه زیرین گرمخانه گرم میشده است.
از آنجایی که حمام سازهای آبی است، لذا در تزیین آن سعی شده از مصالح پایدار در مجاورت رطوبت اســتفاده شــود.
در این میان آهکبری برای تزیین حمام از جایگاه ویژهایی برخوردار بوده است.
یکی از نمونههای زیبای آهکبری حمام را میتوان در حمام وکیل شیراز دید.
فلسفه استفاده آهک در حمام وکیل، رطوبت فراوان است و اگر گچ به جای آهک به کار می رفت، حمام دوام نمیآورد و فرو میریخت.
تصاویری که در سقف نقاشی شدهاند، هر کدام مربوط به روایت نقالها است.
داستانهایی همچون فرهاد در بیستون، شست و شوی شیرین و خسرو در شکارگاه، داستان معراج رسول خدا، قربانی کردن اسماعیل(علیه السلام)، بیژن و منیژه، به چاه انداختن یوسف پیامبر، شیخ صنعان و دختر نصرانی، از چاه درآوردن یوسف، عزت یوسف نبی، آمدن یوسف به مجلس زنان به تصویر کشیده شده است.
در بینه آهکبریهایی در دو لایه کار شده که لایه زیرین متعلق به دوره زندیه و لایه بیرونی مربوط به حکومت قاجاریه می باشد.
آهکبریها مربوط به دوران کریمخان زند به شکل طرحهای گلدانی است.
همچنین آهکبریهای زمان قاجاریه، داستان هایی را روایت میکنند.
آهکبریها با نقشهای هندسی، مجالس، گیاهی و قصههای تاریخی تزیین کردهاند.
وجه متمایز کننده حمام وکیل شیراز وجود گود ورودی بینه و کفشکنها میباشد که در سایر حمامهای سنتی مشاهده نمیشود.
در پایین ستونها و در زیر سکوهای سنگی متصل به آن مکانی برای کفشها بوده است که کفشکن نامیده میشود.
کفش کنها از سنگ ساخته شدهاند و از تزئینات سادهای برخوردارند.
علت گود ورودی بینه و کفشکنها این است که افراد هنگام ورود کفشهای خود را درآورده و پاهای خود را در حوض میشستند.
در دین اسلام مستحب است که بعد از حمام کردن پاهایتان را در آب سرد قرار دهید.
به همین دلیل حوضهای آب سرد را در اطراف سربینه دیده میشود.
حوض مرکزی و فضای بینه اندکی از زمین پایینتر است.
دلیل این کاهش ارتفاع، این است که مردم اعتقاد داشتهاند، که هر چه به عمق نزدیکتر شویم دسترسی به آب هم بیشتر میشود.
وقتی فرد وارد گود حمام میشده، بر اساس جایگاه و منزلت اجتماعی خود به هر سر بینهای میرود و لباس خود را از تن در میآورد.
به طور مثال علما و تجار، افراد حکومتی و افراد دیگر جامعه، هر کدام فضای مشخصی داشتند.
یکی از قسمتهای حمام وکیل شیراز قسمتی بنام شاه نشین است که مخصوص استفاده شاه بوده است.
در حکومت پهلوی بعضی از بخشهای حمام وکیل شیراز به نمرهی خصوصی تغییر یافت.
درواقع چند شاهنشین به نمره خصوصی تبدیل شد و حوض سنگی آن نیز در حال حاضر از بین رفته است.
زمان بازدید: شش ماه اول سال 07:00 تا 20:00 و در شش ماهه دوم سال 08:00 تا 19:00
موزههای مهم و جالب زیادی در کشور عزیزمان ایران وجود دارند که موزه جواهرات ملی نیز یکی از این موزههای مهم است.
موزه جواهرات ملی، گنجینهای بی مانند از مجموعه گرانبهاترین جواهرات جهان است که طی قرنهای متمادی گردآوری شده است.
این موزه در زیر زمین بانک مرکزی ایران واقع شده است.
در این موزه سنگهای قیمتی و ارزشمند تاریخ ایران، جواهرات و اشیاء سلطنتی در آن نگهداری میشود.
این مکان به عنوان خزانه ملی جواهرات شناخته میشود.
اما به آن گنجینه با موزه جواهرات ملی نیز گفته میشود.
موزه ملی ایران در خیابان سی تیر واقع شده و از تمدن و تاریخ غنی کشورمان میگوید.
بدون شک هر ایرانی باید حداقل یکبار سراغ این موزه برود تا از تمدن ایران بیشتر بداند.
موزه ملی ایران با دو ساختمان موزه ایران باستان و موزه دوره اسلامی فعالیت میکند.
و این بنا در باغی وسیع به مساحت 5500 متر مربع واقع شده است.
امروز مسافر سلام به معرفی این موزه پرداخته است.
مسافر سلام قادر به رزرو هتل در سرتاسر ایران میباشد.
پادشاهان ایرانی تا قبل از دوره صفویه اقدام به جمعآوری و نگهداری جواهرات و سنگهای زینتی نکرده بودند.
در دوران صفوی پادشاهان اقدام به جمعآوری جواهرات فروخته شده به کشورهای مجاور کردند.
بعد از حمله افغانها به ایران بخشی از جواهرات جمعآوری شده به افغانستان فرستاده شد که با تلاش نادرشاه بخش زیادی از آنها به ایران بازگشت.
نادرشاه به علت بیتفاوتی پادشاه هند نسبت به نامههای او، که مبنی بر باز پس فرستادن جواهرات فرستاده شده به هند بود، به این کشور لشکرکشی کرد.
همین کار او موجب برگرداندن بخش زیادی از جواهرات به ایران شد. نادرشاه بخشی از این جواهرات را به پادشاهان وقت، بخشی دیگر را به آستان مقدس رضوی و بخشی را بعنوان هدیه به سپاهیان اعطا کرد.
در دوران قاجار جواهرات در کاخ گلستان نگهداری میشد.
با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی، جواهرات سلطنتی به زیرزمین کاخ مرمر انتقال داده شد.
بعد از تکمیل ساختمان بانک مرکزی، بخش عمدهای از این جواهرات به موزه بانک ملی ایران منتقل شد و پشتوانه اسکناس گردید.
در موزه جواهرات ملی بسیاری از جواهرات دوره صفوی، دوره افشار، دوره قاجار و دوره پهلوی به نمایش گذاشته شده است.
از جمله این جواهرات میتوان به تاج کیانی، تاج پهلوی، نیم تاج فرح پهلوی، الماس دریای نور (درشتترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و از گوهرهای معروف جهان)، جقه نادری، کره جواهر نشان، تخت طاووس (قاجاری)(تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد.
مساحت موزه جواهرات ملی ایران 1000 متر مربع میباشد که توسط آلمانیها ساخته شده است.
این موزه تا قبل از انقلاب اسلامی فعالیت داشتهاست و بعد از آن تا سال 1369 تعطیل شد.
در سال 1369 مجددا برای بازدید عموم بازگشایی شد.
این موزه مجهز به سیستم ایمنی میباشد.
بازدید از این خزانه روزهای شنبه تا سه شنبه از ساعت 14:00 الی 16:30 امکانپذیر میباشد.
خزانه جواهرات ملی در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، همچنین خارج از ساعات فوق تعطیل میباشد.
توجه داشته باشید که افراد زیر 12 سال اجازه ورود به گنجینه را ندارند.